Evenementen
Je bent hier: Oldtimer evenementen > Moto Retro Wieze

Moto Retro Wieze

Delen

Datum

zaterdag 22 september 2012

toevoegen in agenda

Locatie

Wieze

route plannen

Organisatie

yves demanet
Tel. 0475580887
Stuur e-mail

Beschrijving

De scooter als ikoon:

100 jaar van spraakmakende modellen

Overzichtsexpo op 22 & 23 september 2012

De scooter is terug. Meer dan ooit. Het is 2012 en op elk moment, achter elke hoek zie je er in de stad wel één voorbijrijden, tussen de autofiles door. De gebruikers zijn van alle leeftijden en het begint bij de 16-jarigen die hun fiets eindelijk willen inruilen voor een scooter, het liefst van al met retro-look. Want retro is hip en trendy, weeral….

Moto Retro Wieze spoort de scooter als ikoon doorheen de voorbije eeuw op. De meest spraakmakende modellen, futuristische, extravagante, tijdloze of louter ééndagsvliegen…, al deze staaltjes van creativiteit en innovatie komen tesamen op één plateau op 22 & 23 september tijdens Moto Retro Wieze.

De scooter : van een eenvoudig vervoersmiddel uit Groot-Brittanië en de VS ….

Wie staat er nog bij stil dat de scooter nagenoeg 100 jaar bestaat? Vele merken zagen gedurende die eeuw het daglicht en haast evenveel zijn er terug verdwenen. Het is pas na WO2 dat de scooter in Italië door Piaggio zijn ultieme vorm kreeg maar anderen hadden reeds aan de weg getimmerd. En ja, de term 'scooter' is duidelijk Brits.

De allereerste scooters waren eenvoudige steps – in België spraken we toen van 'trottinettes' – waarop in Groot-Brittannië en de V.S. een hulpmotortje gemonteerd werd. De gebruikers van deze allereerste exemplaren leken vanuit stilstand wel weg te schieten . Vandaar het werkwoord 'to scoot', wegsnorren, het hem smeren als het ware.

Het Britse Skootamota wist al in 1919 dat er een potentieel vrouwelijk publiek voor deze eenvoudige step met hulpmotor was. De onderneming richtte al zijn publiciteit op welgestelde dames met de duidelijke knipoog dat de Skootamota voor hen een goedkopere en snellere oplossing was dan telkens op een taxi te hoeven wachten voor elk afspraakje en elk winkelbezoek dat dagelijks op deze dames hun agenda stond.
Er kwamen nadien ook meer luxueuze en loggere modellen waarop rieten zeteltjes met royale kussens gemonteerd werden zoals bij het Franse Monet Goyon. In België bracht La Mondiale de 'Tourisme' uit met een stevige voetplank en uit de kluiten gewassen plaatwerk ter bescherming van de benen. Maar het model dat het meest zou aansluiten bij de naoorlogse scooter is ongetwijfeld de Britse Unibus uit 1920 waar toen, helaas, geen enkele interesse voor bestond. Een ander historisch model dat wel zijn weg naar de consument zou vinden ontstond in 1938 in de V.S., de Salsbury Model 50.

….tot cultobject voor generaties van liefhebbers
in 1945 zou een visionaire briefing van Piaggio voor zijn ontwerper Corradino d'Ascanio volstaan om de alledaagse scooter tot cultstatus verheffen. D'Ascanio moest in zijn ontwerp zorgen dat de bestuurder het volgende kon :
1) Plaatsnemen zonder hinderende benzinetank, precies zoals op een damesfiets.
2) Vlot manoeuvreren ongeacht de drukte van het verkeer.
3) Zelf een bandbreuk herstellen.

En – last but not least - de bestuurder mocht er van uitgaan dat :
4) De motor tijdens een rit onmogelijk zijn kleding kon vervuilen.

d'Ascanio, een ingenieur uit de vliegtuig- en helicopterbouw kwam in 1946 met het eerste seriemodel '98'. Hij had in zijn opdracht zijn kennis van de aeronautica aangewend voor de plaatsing van de motor, de wielophanging, het koetswerk,… en dat resulteerde in een revolutionair ontwerp, de Vespa. De scooterlegende was geboren en is nu nog steeds brandend aktueel. …

De scooter vandaag

Kijk even binnen bij een motorhandel. De vraag dicteert het aanbod en in de etalages dienen de lichtere motoren - de bromfietsen - alsom meer plaats te maken voor de nieuwste scootermodellen uit Europa en Azië.
Er zijn 2 evoluties op de huidige scootermarkt : er zijn enerzijds de gebruikers die gewoon opteren voor een praktisch alledaags vervoersmiddel en die kunnen kiezen tussen een breed waaier aan merken die scooters aanbieden van 50cc tot zelfs 500cc.
Maar anderzijds gaan modebewuste jongeren voor de 'retro-look' scooter en daar heeft Piaggio het met zijn legendarische Vespa voor het zeggen. Want alleen retro is immers hip en trendy. De nieuwste Vespa scooter van Piaggio lijkt nog steeds op het allereerste model van wijlen d'Ascanio.
Toegegeven, Aprilia heeft met zijn Mojito ook een retro-ogende scooter op de markt maar dit model heeft éénzelfde prijskaartje als de Vespa en dan weegt de naam nog steeds door. Diegenen met een kleiner budget opteren voor het Indische LML maar dat is een in licentie gebouwde Vespa PX 125.
En voor wie niet teveel wil of kan spenderen zijn er natuurlijk de Chinese retro-scooters à la GoWatt maar het weze genoteerd dat niet iedereen daarmee wil gezien worden, vooral niet aan schoolpoorten…

De Expo : de Top 20 van de meest spraakmakende modellen…
….samengesteld door de scooterfanaat zelf.
Het lijkt een wat onmogelijke opgave : een overzicht maken van die scooters die geschiedenis hebben geschreven. Welke criteria dienen gehanteerd? Creatief en innovatief? Eendagsvlieg of tijdloos? Practisch of avant-gardistisch? Sportief of luxe-uitvoering? De lijst van parameters is lang.
We laten daarom de keuze aan de scooterliefhebber zelf…
Jawel, alle scooter liefhebbers mogen hun Top 3 aan de organisatie doorgeven. Niet rechtstreeks maar via de vaktijdschriften, 1 per land. Frankrijk, Engeland en Nederland doen ook mee. De resultaten worden gebundeld en we doen ons uiterste best de Top 20 op één plateau samen te brengen.

Wie wordt het naast Vespa en misschien Lambretta? Duitse merken zoals Bastert, Maico, Dürkopp of Heinkel? Is Frankrijk aanwezig met Rumy, Terrot, Peugeot, Scootavia of Paul Vallée? Neemt Italië ook het plateau in met Ducati, Iso, Aermacchi of MV Agusta? Komen er merken uit het vroegere oostblok zoals IWL, Simpson, OSA of CZ?
De scooterliefhebber kan voor éénmaal zelf beslissen. We zijn, eerlijk gezegd, benieuwd!

Voor alle info : e-mail: motoretrowieze@telenet.be; GSM : 0475 58 08 87
Bema bvba, Plattesteen 2a – 1500 Halle, België
_________________________________________

Website

bezoek website

Organisatie

yves demanet
Tel. 0475580887
Stuur e-mail

terug naar overzicht
Freighthammer - importeren en exporteren van oldtimers
Belgisch Brits Centrum - Britse oldtimers: verkoop, wisselstukken, onderhoud en restauraties
Auctim online auctions
Goedkope oldtimerverzekering bij ERARD verzekeringen
Legendary Classics - verkoop van oldtimers
Oldtimerfarm - verkoop in opdracht van oldtimers - Aalter
Mistral Classics - premium classic cars - restauratie & onderhoud
Claeys - oldtimer onderdelen
Marlog Car Handling - verschepen en importeren van oldtimers
Aarschots Carrosserie Center - oldtimer restauratie
Classictours - reizen op maat van oldtimerfanaten
Cleansurface group by Sodablast - stralen en coaten
Anglo Parts - onderdelen voor Engelse oldtimers
Wens jij ook publiciteit via Oldtimerweb? Neem dan vrijblijvend contact op voor meer info.
Claeys - oldtimer onderdelen
Marlog Car Handling - verschepen en importeren van oldtimers
Aarschots Carrosserie Center - oldtimer restauratie
Classictours - reizen op maat van oldtimerfanaten
Cleansurface group by Sodablast - stralen en coaten
Anglo Parts - onderdelen voor Engelse oldtimers