De Skoda 1102 van 1949
In de vroege jaren ’50 was een eigen auto nog een vrome wens, maar toch snakte men naar eigen transport. Een tweedehands auto was dan vaak de oplossing. Zo verliep het ook bij mijn ouders.
Mijn eerste bewuste herinneringen aan een auto zijn die aan de eerste wagen van mijn ouders, een Skoda 1102. Mijn vader kocht hem van een collega politieman in 1953. Hij was tweedehands want de auto zelf dateerde van 1949. Het was een Skoda 1102 type Tudor, tweedeurs, in een afschuwelijke combinatie van twee tinten bruin. Maar de kleur van de auto was van geen belang, het gezin was gemotoriseerd en dat was het belangrijkste.
De 2-deurs versie van de Skoda 1102
De carrosserie stond op een buizen chassis, vandaar dat er een stevige, volumineuze tunnel door de passagiersruimte liep, van de motor vooraan naar de aangedreven wielen achteraan.
Het buischassis van de Skoda 1102 met bovenaan de motor afgebeeld
In de deuren en verschillende delen van de carrosserie was veel hout verwerkt, want staal was vlak na de oorlog nog een zeldzaam en prijzig goedje.
Het dashboard gaf aan de chauffeur de nodige informatie over snelheid en temperatuur van het koelwater.
Er waren ook wat verkliklampjes, maar dat was het dan. De versnellingspook bevond zich aan het stuur.
Het dashboard van de Skoda
De motor was een vier cilinder 1100 cc, watergekoeld. De versnellingsbak en de motor maakten één blok. De 3de en de 4de versnelling waren gesynchroniseerd. Dit alles maakte de auto zowat 100 kilometer per uur snel.
De instap naar de achterbank was wel wat moeilijk door de verkeerd (van voor naar
achteren) opengaande deuren en het feit dat de rugleuning van de voorste zetels moest weg geklapt worden.
Volgens de brochure was het vlot instappen voor de achterpassagiers
De Skoda 1102 was geen schoonheid maar was ook geen onprettige verschijning. Hij kon gerust naast een Engelse auto worden geplaatst, zoals de naoorlogse Anglia, Hillman of Austin bijvoorbeeld.
De vierdeurs versie van de 1102
De Skoda kwam uit Tsjecho-Slowakije en had een zekere reputatie van degelijkheid en robuustheid.
Een Skoda bestemd voor de export…
... en ze vertrekken blijkbaar in groep
2 varianten van de 1102, de 4-deurs (boven) en de Roadster (inzetfoto)
De Skoda 1102 tweedeurs Tudor was toen het eenvoudigste type. Er waren heel wat duurdere en meer prestigieuze varianten.
Zo was er de Skoda 1102 Cabrio, ook een tweedeurs maar dan met een linnen dak. Voor deze laatste accessoire moest de klant diep in zijn portefeuille tasten.
De 1102 Cabrio met linnen dak
Voor de handelaar met stijl en heel wat centen was er de 1102 bestelwagen. Die oogde prachtig met zijn carrosserie waarin veel blinkend gevernist hout was verwerkt.
De 1102 bestelwagen met veel houtwerk in de carrosserie
Last but not least was er de dure en luxueuze Roadster, de sportieve versie van de 1102, een tweezitter met veel exclusieve accessoires. Werkelijk pure luxe, zo vlak na de oorlog.
De meest luxe uitvoering van de 1102, de Roadster
Een tijdsbeeld met Skoda 1102
De Skoda 1102 bleef in productie tot 1952.
(Jan V.E.)
Bronnen:
1) Nick Georgeano: “Autos, Encyclopédie complète, 1885 à nos jours”, Edition de la Courtille
2) Roger Gloor: “Nachkriegswagen, Personenautos 1945 – 1960”, Hallwag Verlag, Bern und Stuttgart.
3) Ton Lohman: “ Oldtimer Catalogus “ Uitgeverij Elmar B.V., Rijswijk.
4) Eigen archieven
Websites:
http://www.madle.org/eog06skoda.htm
http://www.skodamuseum.dk/