De Renault R4 bestaat 50 jaar in 2011 !

De voor zijn tijd revolutionaire R4 van Renault bestaat in 2011 50 jaar. Een respectabele ouderdom voor een auto die nog steeds niet zou misstaan in het moderne verkeer.
De auto werd voor het eerst voorgesteld in augustus 1961 en werd massaal geproduceerd in verscheidene landen.

Renault R4
Een Renault 4 van 1962, nog met de kleine radiatorgrille

In 1961 werd het hoog tijd voor Renault om een opvolger voor de 4pk voor te stellen aan het publiek en tevens om een concurrent voor de Citroën 2pk op de markt te brengen. Die bewuste dubbele rol moest de Renault R4 op zich nemen. Dat is hem best gelukt, want de R4 was op vele vlakken revolutionair.

  • De Renault 4 had voorwielaandrijving. Renault was dus radicaal overgeschakeld van alles achteraan (de 4 pk) naar motor en aandrijving vooraan.
  • De nieuwe Renault had een grote achterklep die toeliet grote volumes te laden.
  • Daarenboven konden de achterzetels neerklappen, wat het volume dat geladen kon worden nog deed toenemen.
  • Nog ingrijpender was het koelsysteem van de R4: de auto had een verzegelde koeling. Voortaan had de eigenaar geen omkijken meer naar de koeling. Dit systeem was een tegenzet op de luchtkoeling van de Citroën 2pk.
  • De R4 had geen smeerpunten meer, hij was gesmeerd voor zijn hele leven.
  • Tevens had de auto een revolutionair veringsysteem dat toeliet om 25 cm niveauverschil tussen de voor- en achteras te compenseren. De auto bleef ongeveer waterpas.

Renault R4
De grote achterklep maakte van de R4 een duivel-doet-al

Renault R4
Creativiteit met R4 zetels en interieur

Renault R4
Zo werkt de revolutionaire vering

Renault R4
Renault R4 Renault R4
Uit de reclamefolder van de Renault R4

Renault R4
Doorsnede van een "vroege" R4, let op de Spartaanse zetels

Dit alles maakte de auto revolutionair voor zijn tijd en verklaart tevens zijn populariteit. Qua prijs was hij bovendien toegankelijk voor het grote publiek, hetgeen zijn hoge productiecijfers verklaart.

Renault R4
Een latere R4, met een breder radiatorrooster

De Renault 4 was uitgerust met de 850cc motor van de Dauphine. In de beginjaren van de productie moest de R4 het stellen met heel weinig luxe en een Spartaans interieur. In 1978 werden meer opgevulde zetels voorzien en als extra werden er ook rubberen stroken op flanken geplaatst als bescherming.

Renault R4
Een vroege versie van de R4 4x4

In feite werden er in de 30 jaar durende productie van de R4 weinig veranderingen doorgevoerd. De grootste verandering was eigenlijk dat de auto in de herfst van 1967 een ander frontje kreeg. Talrijker waren de varianten in de loop van zijn geschiedenis. Er werd natuurlijk een R4 bestelwagen geïntroduceerd en in 1979 werd een Renault 4 Sinpar 4x4 voorgesteld. Nog een andere variant was de R4 Topless funcar. Tenslotte was er de Renault Rodeo, die ook afgeleid is van de R4.

Renault R4 Renault R4
De R4 4x4 Sinpar in volle actie

Renault R4
De R4 Rodeo was een "funcar"

Op 1 februari 1966 liep de miljoenste Renault 4 reeds van de band. Uiteindelijk werden er meer dan 8.500.000 exemplaren gemaakt van de R4 en bestonden er in verschillende landen productielijnen. Die productiecijfers brengen hem op de 3de plaats van de populairste auto’s ooit, na de VW Kever en de Ford T.

Renault R4 Renault R4
Links: de R4 bestelwagen
Rechts: een Joegoslavische versie van de R4 bestelwagen, de Servis. Let op de "verzegelde" achterdeur!


Renault R4 Renault R4
Nog een paar "speciale uitvoeringen" van de R4

Op 3 december 1992 liep de laatste Renault 4 van de band. De Twingo stond te dringen om hem op te volgen...

(Jan V.E.)

Renault R4

Bronnen:
1) Nick Georgeano: “Autos, Encyclopédie complète, 1885 à nos jours”, Edition de la Courtille
2) Ton Lohman “Oldtimer Catalogus”, Uitgeverij Elmar B.V., Rijswijk
3) Mike Lawrence “ A to Z of sports cars 1945 – 1990”, Edition Bay View Books, Bideford, Devon, G.B.
4) Eigen archieven

Websites:
http://www.r4club.nl
http://www.4l-belgium.be
http://nl.wikipedia.org/wiki/Renault_4
http://www.youtube.com/watch?v=zHJ0V2qPmYY