De IFA F9 Cabrio uit Oost-Duitsland

Een luxe-variant van een auto uit een land dat niet meer bestaat: de IFA F9 Cabrio.

Na de 2de wereldoorlog lagen een deel van de Auto-union fabrieken plots in de Russische invloedsfeer. De Oost-Duitsers maakten een tijd lang een exact kopie van een DKW prototype, onder de naam IFA.

IFA F9 Cabrio uit Oost-Duitsland
Eind de jaren ’80 zag men in Oost-Duitsland nog af en toe IFA F9’s

Toen de 2de wereldoorlog voorbij was, werd Duitsland verdeeld onder twee invloedsferen. Deze verdeling bracht met zich mee dat een deel van de Auto-Union fabrieken, deze van Zwickau en van Eisenach, in de Russische zone lagen. Dit gebied werd later de DDR. In de fabriek van Zwickau en later in Eisenach bouwde men van 1950 tot 1956 onder de merknaam IFA ongeveer exacte kopies van het DKW prototype uit 1939, naar de plannen die men er gevonden had.

IFA F9 Cabrio uit Oost-Duitsland IFA F9 Cabrio uit Oost-Duitsland
Rechts een DKW cabrio en links de IFA versie. Al is de DKW wat jonger, men merkt toch de gelijkenis.

Al zou men dat van een communistisch land niet verwachten, men bouwde er ook de IFA F9 cabrio, een luxeversie van de IFA F9.
De IFA F9 werd voor het eerst op de beurs van Leipzig in 1948 voorgesteld. In 1950 liep de F9 van de band en een jaar later kwam de cabrioletversie op de markt.

IFA F9 Cabrio uit Oost-Duitsland
Een tekening uit een IFA brochure van 1954

Mechanisch was de F9 echter verschillend van de toenmalige DKW Meisterklasse. De motor van de IFA was een 3 cilinder 2-takt van 910 cc en leverde 28 pk. Die maakte de auto ongeveer 100 kilometer per uur snel. De DKW Meisterklasse moest het voorlopig nog stellen met een 2 cilinder 2-takt van 700 cc. Een 3 cilinder kreeg de DKW Sonderklasse in 1953.

IFA F9 Cabrio uit Oost-Duitsland
De IFA F9 had een revolutionaire 3 cilinder 2 takt-motor en voortractie

Binnenin deed de IFA dan weer aan de DKW denken. Het dashboard en de cabineruimte werd al eerder door DKW en Auto Union bedacht. Dit alles gaat ook op voor de cabrioletversie van de F9, die een heel sportief dashboard meekrijgt.

IFA F9 Cabrio uit Oost-Duitsland
De F9 cabrio was een elegante verschijning

IFA F9 Cabrio uit Oost-Duitsland
Het luxueuse dashboard van de F9

De F9 en tevens ook de cabrio ervan was een prima exportproduct voor de DDR. Vele vooroorlogse auto’s waren dringend aan vervanging toe of waren verwoest of opgeëist. In elk geval diende men ze te vervangen en liefst niet door een al te duur exemplaar. Net daarom was de F9 een schot in de roos.

IFA F9 Cabrio uit Oost-Duitsland
Een IFA F9 op een oldtimershow in 1996

Men bouwde in Eisenach de F9 tot in 1956. Dan ging de fabriek over tot de bouw van de P9, het type dat later zou uitgroeien tot de auto die symbool zou staan voor de DDR, de legendarische Trabant.

(Jan V. E.)


Bronnen:
1) Nick Georgeano: “Autos, Encyclopédie complète, 1885 à nos jours”, Edition de la Courtille
2) Roger Gloor: “Nachkriegswagen, Personenautos 1945 – 1960”, Hallwag Verlag, Bern und Stuttgart.
3) Werner Oswald: “ Deutsche Autos 1945 – 1975”, Motorbuch Verlag, Stuttgart.
4) Ton Lohman: “ Oldtimer Catalogus “ Uitgeverij Elmar B.V., Rijswijk.
5) Julian Nowill “East European Cars”, Sutton Publishing Ltd, Gloucester, UK, 2000
6) Eigen archieven

Websites:
http://www.die-besten.de/wartburg/prospekt/f9/cabrio/prospf9c.htm
http://de.wikipedia.org/wiki/DKW_F9
http://www.jnoever.nl/images/TESTS/f9/dsv-53/f9-dsv53.htm
http://www.mgvac.sulinet.hu/trabi/trabi/torten/trabi-story.htm