Flandria auto's
Prototype Flandria auto
Het Belgische merk Flandria is vooral gekend omwille van haar fietsen, bromfietsen en motorfietsen. Ooit werd er in de werkhuizen Claeys-Flandria te Zedelgem echter ook hard gewerkt aan de ontwikkeling van een auto.
Informatie hierover is bijzonder schaars, maar o.a. in het boek "De geschiedenis van de Belgische auto" (Uitgeverij Lannoo) wordt de wagen vermeld, samen met een foto.
Het prototype was in 1955 te zien tijdens het autosalon te Brussel.
De wagen had een twee-deurs carrosserie die was gemaakt in een soort karton met harslaag, waarschijnlijk hetzelfde materiaal dat gebruikt werd bij de Oost-Duitse Trabant (voorloper van polyester).
De carrosserie was gemonteerd op een buizenframe. De wagen werd via de achterwielen aangedreven door een ééncilinder 250cc JLO motor. De opgegeven maximum snelheid was 80km/u.
De wagen werd nooit effectief in productie genomen en is dus nooit op de openbare weg verschenen.
Via
www.allcarindex.com kregen we nog onderstaande foto door van de Flandria auto.
Flandria's Mobilcar
Een hele tijd later, in 1979, ontwierp Flandria opnieuw een wagen. Het betrof weliswaar een brommobiel, waarvoor geen rijbewijs was vereist en waarmee men mocht rijden vanaf 16-jarige leeftijd.
Deze wagen werd in 1980 onder de naam Mobilcar aan het publiek voorgesteld op het autosalon te Brussel.
De Mobilcar had 3 versnellingen en werd via de achterwielen aangedreven door een Flandria ééncilinder 49cc 2-takt motor.
De Mobilcar bood plaats aan 2 personen en de carrosserie bestond uit met glasvezel versterkte polyester. Men kon kiezen uit 3 basisuitvoeringen (GL-L-C) en 2 kleuren (rood met zwarte bumpers of beige met bruine bumpers).
Hebt u nog meer informatie over deze 2 auto's die door Flandria werden ontworpen?
Laat het ons weten!
(JPDB)