Fiat 127 - Italiaanse varianten
Fiat heeft meestal succes met zijn kleine modellen en haalt daar grote productiecijfers mee. Dat was in het verleden een gelegenheid voor de talrijke Italiaanse carrossiers om hun eigen creativiteit te tonen met als basis het bewuste Fiat-product. Zo ging dat ook voor de succesvolle Fiat 127.
Dit is het origineel: de Fiat 127
De Fiat 127 werd aan het publiek voorgesteld in 1971, als opvolger van de toen wel gedateerde Fiat 850.
De 127 was compleet anders, hij had voorwielaandrijving en een degelijke koffer. Hij werd dan ook uitgeroepen tot “Auto van het jaar” in 1972 en haalde de eerste jaren al hoge verkoopcijfers.
De eerste jaren werd hij uitgerust met een bescheiden 900 cc motor, maar vanaf 1977 was een 1050 cc beschikbaar.
Natuurlijk waren de Italiaanse stylisten gretig om hun versie van de 127 te presenteren. Wij overlopen een paar van hun voorstellen.
Carrozzeria Fissore
De jeepachtige Fissore Scout
Fissore was er als eerste bij om zijn variante op de 127 te presenteren. Op het salon van Turijn van 1971 presenteerde hij zijn Fissore Scout, een jeepachtige funcar.
Het zonnige Italië, het strand en de promenades daar in de buurt, daarvoor was de Scout bedoeld.
Hij was niet bestemd om door de modder te ploeteren want net als bij de Fiat 127 waren enkel de voorwielen aangedreven.
Enkele jaren later stonden er een paar uitvoeringen van de Scout in de catalogi van Fissore.
De Fissore Scout in verschillende uitvoeringen
Carrozzeria Coriasco
In 1973 was Coriasco klaar met zijn 127 Familiare. Deze variante op de 127 had het voordeel dat de kofferruimte veel groter was dan bij de Fiat-versie. De 127 Familiare
richtte zich meer tot het Italiaanse publiek dat soms met 3 generaties in één auto op stap ging.
de Coriasco 127 Familiare
Later bracht Coriasco nog de Farm uit: meer utilitair gericht, bestemd voor
boer en tuinier die heel wat te vervoeren heeft.
Moretti
Boven: de Moretti Midimax, onder: de 3 verschillende uitvoeringen
de utilitaire Moretti Paguro
De Moretti Midimax leek wat op de Fissore Scout, maar was langer en bood meer laadruimte.
Er waren ook meer uitvoeringen beschikbaar. Bij de Midimax kon men achteraf kunststof accessoires bijkopen, een dak of zijpanelen bijvoorbeeld.
Moretti was de eerste die een bestelwagen of pickup van de Fiat 127 presenteerde: de Paguro.
Maar dan zijn we al in 1980.
de Moretti Paguro in pick-up
uitvoering
Het mooiste houden we voor het laatste. Moretti had al in 1971 zijn sportieve variante van de 127 klaar: de Moretti 127 coupé. Het was wel een sportieve auto, maar geen sportwagen. Met zijn povere 903 cc-motor die 47 pk leverde, was hij geen sprinter, maar hij zag er wel leuk uit. Merkwaardig was dat hij gepresenteerd werd als coupé voor 4 tot 5 inzittenden.
Last but not least, de Moretti 127 Coupé
Een vroege Luxe-uitvoering van de Fiat 127, getekend Moretti
(Jan V.E. )
Bronnen:
1) Nick Georgeano: “Autos, Encyclopédie complète, 1885 à nos jours”, Edition de la Courtille
2) Ton Lohman “Oldtimer Catalogus”, Uitgeverij Elmar B.V., Rijswijk
3) Mike Lawrence “ A to Z of sports cars 1945 – 1990”, Edition Bay View Books, Bideford, Devon, G.B.
4) “All the Fiats” Editorial Domus, Milano, Italia, 2007
5) “Carrozzeria Fissore” Giorgio Nada Editore, Vimodrone, Milano, Italia, 1991
6) Eigen archieven
Sites:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fiat_127
http://fiatanciennes.ch/galerie/displayimage.php?album=9&pos=9
http://www.hoechegg.ch/fissore_scout.htm