De Munga, het werkpaard van DKW – Auto Union
Van 1954 tot 1968 produceerde DKW-Auto Union de Munga, een soort Jeep. Eerst uitsluitend voor het Duitse leger, later ook voor civiele markten. De Munga kreeg de motor van de DKW personenwagen ingebouwd, een 3-cilinder, twee-takt benzinemotor.

Een 4x4 met het typische geluid van een tweetakt motor, dat kan alleen een Munga zijn
In het begin van de jaren ’50 mocht de toenmalige Duitse Bondsrepubliek weer zijn landleger uitbreiden. Dat leger had dan ook weer nood aan een snelle, beweeglijke 4x4 voor allerlei transport.
In 1954 stelde DKW – Auto Union aan de legerleiding zijn F91/4 gl voor, een voorloper van de latere Munga.
Een Munga in zijn element, in de vrije natuur
In 1955 werden de eerste 11 DKW lichte 4x4’s geleverd aan de Bundeswehr en kwam
de productie definitief op gang. Er waren toen 2 versies: de versie voor het vervoer van 4 personen, eventueel met aanhangwagen, en de versie bedoeld voor transport van 6 personen.
Begin 1958 werd het 1000ste exemplaar geleverd. En in 1961 werd
op de IAA van Frankfurt de Munga 8 voorgesteld. Vanaf dan heette deze 4x4 dus Munga, een afkorting van het mondjevol Duits “Mehrzweck Universal Geländefahrzeug mit Allrad antrieb”.
Er zijn dus 3 versies van de Munga, de 4, de 6 en de 8. Die bleven alle drie in productie voor de Bundeswehr. Later, begin jaren ’60 werden zij ook beschikbaar voor de civiele markt (bosbouw, landbouw, brandweer,...)
De verschillende versies van de Munga

De Munga 4 en 6.
Bij de Munga 8 zaten achteraan 6 personen knie aan knie.
De Munga is geen prijsbeest qua esthetiek en design, dat was ook niet de bedoeling. Hij is ontworpen om te werken en kan zijn militaire “roots” niet verloochenen. Hij staat hoog op zijn poten met zijn stevig chassis en heeft weinig overhang bij de voor- en achteras en een flinke beschermplaat onderaan de motor, zodat hij veilig hellingen kan nemen. En klimmen kan hij, tot hellingen van 60%. Hij kan zonder problemen door water van 50 cm hoog ploeteren. Maar een spurter is hij niet, zijn topsnelheid ligt rond de 100 km per uur.
Het mechanische hart en het stevige chassis van de Munga
Water is ook geen probleem voor de Munga
Het mechanische hart van de Munga is dat van de klassieke DKW, een 900 cc tweetakt.
Vanaf 1958 werd dat een 1000 cc driecilinder in rij. Die 1000cc leverde 40 pk bij 4000 toeren per minuut.
Een Munga als werfinspecteur
In 1958 werd Auto Union eigendom van Mercedes. Zeven jaar later werd Auto Union aan het VW concern doorverkocht. Volkwagen ontwikkelde in 1965 de eerste Audi onder VW-vlag. Dat was eigenlijk een DKW F102 met wat wijzigingen aan de carrosserie maar vooral met een 4-takt motor. In 1966 liep de laatste DKW F102 van de band en was
het, hier in Europa althans, definitief gedaan met de 2-takt DKW’s. Dan werd ook de productie van de Munga definitief stopgezet. Ongeveer 55.000 Munga’s liepen van 1954 tot 1968 van de band.
(Jan V. E.)
Bronnen:
1) Nick Georgeano: “Autos, Encyclopédie complète, 1885 à nos jours”, Edition de la Courtille
2) Roger Gloor: “Nachkriegswagen, Personenautos 1945 – 1960”, Hallwag Verlag, Bern und Stuttgart.
3) Werner Oswald: “ Deutsche Autos 1945 – 1975” Motorbuch Verlag, Stuttgart
4) Eigen archieven en foto’s
Internetsites:
http://www.munga.worldoftechnic.de/
http://www.youtube.com/watch?v=yVXyo8NvqMY
http://en.wikipedia.org/wiki/DKW_Munga
Nog enkele Munga-sfeerbeelden