Crayford, fabrikant van cabrio's en stationwagons

Bij de autofreaks is Crayford tegenwoordig bekend voor zijn Argocat, een 6x6 voertuig dat letterlijk overal doorheen ploetert. Ooit was Crayford voor een heel andere reden bekend. In de jaren ’50 tot ’70 was die firma een gerespecteerde fabrikant van cabrio’s en stationwagons in Groot-Brittannië.

Crayford, fabrikant van cabrio's en stationwagons
Hét succesnummer van Crayford, de Ford Cortina Convertible


British Leyland heeft er lang, heel lang, over gedaan om een cabrio van de populaire Mini in het gamma op te nemen. Geen nood echter, want talrijk waren de plaatselijke carrossiers en tuners die de klanten die een Mini cabrio wilden op hun wenken bedienden. Eén van die carrossiers en tevens één van de meest bekende was Crayford. De Mini cabrio maakte Crayford bekend. Zij waren er vlug bij, de Mini was slechts vier jaar op de markt toen zij al hun cabrioversie productieklaar hadden.

Crayford, fabrikant van cabrio's en stationwagons
Crayford begon o.a. met de Wolseley Hornet cabrio

In de jaren ’70 had Crayford al een uitgebreide catalogus van stationwagons en cabrio’s. In Groot-Britannië was er een grote vraag, van bijvoorbeeld handelsreizigers, naar meer luxe en meer comfortabele stationwagons. Crayford speelde daar handig op in. Zij maakten eind ’60 tot begin ’70 van de Austin 3-liter een ruime en comfortabele stationwagon.
Niet alleen Engelse wagens werden in het stationwagon gamma van Crayford opgenomen, ook grote Europese merken werden aangepast. Zo gebeurde dit met de Mercedes S en de Audi 100 in de jaren '70.

Crayford, fabrikant van cabrio's en stationwagons

Crayford, fabrikant van cabrio's en stationwagons
Boven: Austin 3-liter Estate, onder: Mercedes S klasse Estate

Crayford, fabrikant van cabrio's en stationwagons
De stationwagon versie van de Audi 100

Een bijzondere vermelding verdient wel de Crayford Tracer, één van hun projecten in de 2e helft van de jaren ’70. Het was een poging om van de Triumph TR 7 een sportieve stationwagon te maken. Wij mogen, volgens mij, dankbaar zijn dat er maar enkele van gemaakt werden, want een stralende schoonheid is het niet.

Crayford, fabrikant van cabrio's en stationwagons
De fameuse Crayford Tracer, de stationwagon versie van de Triumph TR7

Het meest bekend werd Crayford met zijn cabrio-versies van meer populaire wagens. Zoals reeds gezegd begon het allemaal met de Mini. Van de Wolseley Hornet, een variant op de Mini, werden midden de jaren '60 door Heinz, de ketchup-firma, 57 Wolseley Hornets gemaakt. Daarna volgde nog de Ford Corsair cabrio en de Ford Cortina Mk2 cabrio (midden tot eind de jaren '60).
In de jaren ‘70 werd de Austin Allegro, de Morris Marina en de Vauxhall Cavalier onder handen genomen. Crayford waagde zich ook aan een convertible versie van Mercedes 280CE eind de jaren ‘70 en zette hem in het uitstalraam onder de naam “St Tropez”.

Het meest gekende Crayford product is de Ford Cortina (Taunus) Convertible. Dit was werkelijk een schot in de roos eind de jaren ’70, begin de jaren ’80.

Crayford, fabrikant van cabrio's en stationwagons

Crayford, fabrikant van cabrio's en stationwagons

Crayford, fabrikant van cabrio's en stationwagons

Crayford, fabrikant van cabrio's en stationwagons
Van boven naar onder: cabrio-versies van Ford Corsair, Cortina Mk2, Morris Marina en Austin Allegro

Crayford, fabrikant van cabrio's en stationwagons

Crayford, fabrikant van cabrio's en stationwagons
Boven: cabrio versie van de Vauxhall Cavalier, onder: een Mercedes S bewerkt door Crayford

Crayford, fabrikant van cabrio's en stationwagons
De Cortina cabrio van Crayford

Crayford, fabrikant van cabrio's en stationwagons
Een Crayford top-less versie van de Ford Fiesta

Maar de tijden veranderen, de reglementen en veiligheidsvoorschriften voor cabrio’s ook. De Centauer (Vauxhall Cavalier cabrio) en de Ford Cortina Mk4 cabrio waren geen pure cabrio’s meer maar waren, rekening houdend met de nieuwe veiligheidsvoorschriften, eerder Targa’s. Anderzijds hadden ook de klassieke autoconstructeurs al ontdekt dat er met cabrio’s geld kon verdiend worden, ook al werden ze in kleinere hoeveelheden gemaakt. Toen de cabrio’s en stationwagons in de catalogi van de klassieke merken kwamen, was het hoogtijd van Crayford en andere carrossiers uit.
Crayford ging zich dan meer toeleggen op een andere niche-markt, de alle-terrein wagens. Hun product heette de Argocat.

(Jan.V. E.)


Bronnen:
1) Nick Georgeano: “Autos, Encyclopédie complète, 1885 à nos jours”, Edition de la Courtille
2) Ton Lohman “Oldtimer Catalogus”, Uitgeverij Elmar B.V., Rijswijk
3) Mike Lawrence “ A to Z of sports cars 1945 – 1990”, Edition Bay View Books, Bideford, Devon, G.B.
4) Eigen archieven

Websites:
http://www.aronline.co.uk/index.htm?ado15crayf.htm
http://www.classiccar.co.nz/articles/topless-tina-1968-ford-cortina-1600-gt-crayford-convertible-201