Oldtimer evenementen

Moto Retro Wieze

Datum:
zaterdag 21 september 2013
Locatie:
Wieze (BE)
Omschrijving:
Moto Retro Wieze presenteert
op 21 & 22 september 2013

50 JAAR HONDA in BELGIE

de geschiedenis & produktie van de
allereerste Honda fabriek buiten Japan


Honda, 's werelds grootste motorbouwer, heeft iets unieks met België en zelfs ook, jawel, met Wieze : de eerste Honda fabriek buiten Japan kwam er in 1963 in Aalst, op amper 5 minuten motorrijden van Wieze. En de Oktoberhallen, de thuisbasis van Moto Retro Wieze, hebben nog jaren dienst gedaan als opslagruimte voor de afgewerkte motoren van Honda Motor Belgium. Honda zou vanuit deze Oostvlaamse stad Europa en de andere continenten verder veroveren met zijn gemotoriseerde tweewielers.

Moto Retro Wieze en de Honda Classic Bikes Club Belgium traceren op
21 & 22 september ek. de geschiedenis van Honda Motor België aan de hand van zijn produktie - de bromfietsen maar ook bvb. de legendarische CB750 - en van getuigenissen van de werknemers van het allereerste uur.

De voorgeschiedenis

We draaien even de klok meer dan 50 jaar terug : Japan likt zijn wonden en alle industriële activiteit geschiedt op eigen bodem, in functie van de heropbouw van het land. In het buitenland mogen alleen exportgerichte commerciële vestigingen opgericht worden, geen produktie-eenheden : alle yens dienen ter plaatse in Japanse arbeidskrachten geïnvesteerd te worden.

Maar de visionair Soichiro Honda, de oprichter van Honda en 's werelds grootste motorenbouwer voelt nattigheid : de Europese eenheidsmarkt, kortweg E.E.G. staat, met de Benelux als voorbeeld, in de stijgers en Honda weet dat Europa zijn formidabele afzetmarkt - goed voor meer dan 2 miljoen bromfietsen per jaar - gaat beschermen met een fikse stijging van de invoerrechten. De export naar Europa draait goed maar het maandenlange transport naar de haven van Hamburg en de bestaande invoerrechten eisen hun tol : Honda haalt bijna het maximum toegestane importquotum maar draait amper op break even en de modellen zijn minstens even duur als de Europese motoren, een weinig competitieve situatie dus....
En Soichiro wil kost wat kost het ijzer smeden terwijl het heet is : de successen van Honda in het GP wereldkampioenschap en op de Isle of Man TT Race moeten op de Europese markt verzilverd worden!

Terwijl er in Japan nog niemand van de EEG wakker ligt ziet Hiochiro maar één oplossing : de produktie verschuiven naar Europa zelf waardoor de transportkosten en de invoerrechten wegsmelten als sneeuw voor de rijzende zon : als minstens 60% van de afgewerkte bromfiets lokaal geproduceerd wordt, is het een EEG-produkt dat volledig belastingsvrij binnen de EEG mag verdeeld worden!

Eerst diende Honda de Japanse overheid te overhalen om toestemming te geven en tegelijkertijd diende hij een geschikte locatie te vinden. De grotere landen vielen uit de boot : Frankrijk was de grootste producent met meer dan 1 miljoen motorfietsen en Italië, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk hadden zelf ook een bloeiende motorenindustrie waartegen het moeilijk opboksen was. Op de short list bleven 2 landen over met een minder ontwikkelde industrie en lagere lonen : België en Nederland. België bleek echter al een uitgebouwd net van toeleveranciers binnen de autoindustrie te hebben met voldoend geschoold personeel.
Het net spande zich langzamerhand samen rond de stad Aalst waar het alerte stadsbestuur het prospectieteam met bijzonder open armen ontving. Voorts bleek Aalst ideaal gesitueerd tussen de haven van Antwerpen, Gent en Brussel.
Tegelijkertijd had Honda dagelijks het Ministerie van Internationale Handel en Industrie, het Ministerie van Financiën en de Bank of Japan in Tokio bespeeld met een zeer grondige 'feiten en cijfers' studie om zijn goedkeuring binnen te halen. Dit was niet evident omdat de investeringen in een produktie-eenheid veel hoger lagen dan de oprichting van commerciële kantoren in het buitenland. Na veel gepalaver kreeg Sohichiro van een bijzonder sceptische regereing groen licht voor een buitenlandse investering van 75 miljoen Belgische Frank (40 Belgische Fr : 1 Euro).
De oppervlakte die Belgium Honda Motor in Aalst verkreeg van de Belgische staat bedroeg een royale 9 hectare waarvan 5.000 vierkante meter fabrieksruimte voor las- en schilderwerk, een montageloods en inspectieruimte.

De eerste modellen rollen van de band : de C 310 en de C100 & C110 Super Cubs

Met de vestiging in Aalst erbij beschikte Honda nu over 4 fabrieken, eén in België, de overige 3 in Japan.
De totale capaciteit van de fabriek in Aalst met zijn 200 werknemers waaronder een tiental Japanners was vastgelegd op 10.000 eenheden per maand. De produktie was zo gepland dat alle onderdelen uitgezonderd het motorblok door Belgische toeleveranciers geleverd werd. Honda België begeleidde de verkoop in de Benelux terwijl de andere EEG landen onder Honda Europa vielen.
De symbolische eerste steen werd gelegd in oktober 1962. Indien alles volgens planning verliep zou het eerste ter plaatse gemonteerd model klaar zijn voor de start van het seizoen in februari 1963. De ijskoude winter gooide roet in het eten en het zou uiteindelijk tot 27 mei duren alvorens de eerste C100 Super Cub klaar was om verkocht te worden.
Vanaf toen stond Honda België in de volle schijnwerpers van de wereld als eerste Japanse fabriek buiten Japan. Toch waren de eerste maanden ronduit moeilijk : het Belgische personeel was nog niet vertrouwd met bandwerk en massaproduktie, de kwaliteit van het werk van de toeleveranciers durfde nogal schommelen door het gebrek aan duidelijke produktiestandaarden en er waren ook de taalproblemen tussen het Belgisch en Japans personeel dat hoogstens een paar woorden Engels sprak. Slechts één Japanner van de staf sprak Frans wat met de nabijheid van de hoofdstad Brussel niet evident was. Het gebruik van tolken betekende een niet te vermijden tijdverlies.

5 September 1963 : 'Welcome Mr Honda!' stond er in de wolken te lezen....

De officiële opening van de allereerste fabriek van Honda buiten Japan ging door op
5 september 1963 en dat zouden we geweten hebben : een vliegtuig doorkruiste het Belgische luchtruim met de banner 'Welcome Mr Honda'. Soichiro Honda kwam in hoogsteigen persoon het fabriek bezoeken en brak onmiddellijk het ijs door zich onder de arbeiders te begeven en zich met hen te laten fotograferen, iets wat in die tijd hem weinig captains of industry nadeden.
Soichiro was nochtans al een wereldwijde legende : zijn 3 japanse fabrieken draaiden met 6.000 personeelsleden op volle toeren en leveren jaarlijks 920.000 motorfietsen. Na de opstart van Aalst steeg dat cijfer boven het miljoen stuks. Met andere woorden, Honda alleen bouwde meer bromfietsen dan heel Frankrijk, de grootste bromfietsenbouwer van Europa.

De rest is een geschiedenis die we graag terug onder de schijnwerpers brengen: de produktie van Aalst vanaf 1963 met al die ronkende namen zoals o.a. Super Cub C100, C310, P50, C90, CB125, CD175, Amigo, Novio, Camino of de SS50 waarmee zowat elke 16-jarige in de jaren '70 wou rijden, zou meer dan 2 decennia naar de 4 windrichtingen geëxporteerd worden.
In 1986 bedroeg het personeelsbestand 213 arbeiders en 98 bedienden maar het was ook het jaar dat de fabriek begon te diversifiëren richting auto-onderdelen en de produktie van bromfietsen werd afgebouwd.
In 1995 werd de produktie volledig stopgezet en draaide de fabriek nog uitsluitend als toeleverancier en distributiecentrum voor auto-onderdelen.

Moto Retro Wieze brengt op 21 & 22 september gepast hulde aan 's werelds grootste motorenbouwer met een unieke retrospectieve van zijn produktie in Aalst : alle mijlpalen van 1963 tot 1995 worden op één grandioos podium getoond in 'factory' condition, net zoals ze toen de fabriek verlieten. Voor deze weergaloze prestatie tekent de Honda Classic Bikes Club Belgium in samenwerking met een aantal oud-werknemers van de Aalsterse Honda fabriek.

info :
www.motoretrowieze.be
motoretrowieze@telenet.be
GSM: +32(0)475580887
Contact:
yves demanet
Tel. 0475580887
Fax 023810887
motoretrowieze@telenet.be