Belgische oldtimermusea

Musée du cycle

Adres:
rue de Bende 5
4548 Ampsin
Route plannen
Telefoon:
Omschrijving:
Er zijn meer dan honderd fietsen tentoongesteld.
Het museum telt vier zalen.

EERSTE ZAAL
De fiets en de familie - De functionele fiets - Tandem, triplette
De geschiedenis van de koersfiets van 1880 tot fietsen van Merckx en Occana.
De film "De geschiedenis van de fiets" (ongeveer 15 min.)

TWEEDE ZAAL:
De geschiedenis van de fiets vanaf de Draisine of loopfiets en de fiets met trappers van Michaux.
Daarna de Hoge Bi en de Safety met de uitvinding van de ketting en zo de mogelijkheid om twee gelijke wielen te hebben en volle banden.
Verzameling fietsplaten en embleem plaatjes.

DERDE ZAAL:
Nog steeds de geschiedenis van de fiets van Michaux.
De Hoge Bi in staal met volle banden en kleine voetsteun om op de hoge fiets te kruipen, de Safety met ketting en twee gelijke wielen. De Safety met Dunlop luchtbanden in 1889 en met Michelin banden in 1891.
Uitzonderlijk : de voorganger van de mountainbike, de Wippet met vering.
De velg met veren, bedacht door de soldaten tijdens de oorlog (14-18), wegens gebrek aan rubber.
Dit soort fietsen heeft de eerste Ronde van Frankrijk in 1903 meegemaakt zonder derailleur.

VIERDE ZAAL:
De Luikse fiets van Herstal.
Alvorens motoren en auto's te ontwikkelen, maakten de wapenfabrikanten van Herstal fietsen.
Een octrooi van de F.N. was de fiets zonder ketting (acatène)
Geschiedenis van de fietslamp
Kaarslampen
Petroleum
Carbid
Dynamo Z .GRAMME de eerste dynamo
Geschiedenis van de fietsbel
Belletjes zoals de paarden
Peer
In de streek van Huy en Andenne reden alle renners op fietsen van Securitas en Depas vanaf 1895. Men bouwden in Hoei houten velgen en houten spatborden tot in 1950.
Enkele Engelse, Franse, Duitse fietsen met versnelling in de pedalen.
De Hirondelle met een dubbele ketting: de fietser draait normaal voorwaarts, maar op hellingen draait hij achterwaarts om het gemakkelijker te hebben.