Hotchkiss-Grégoire, met voorwielaandrijving

Kort na de tweede wereldoorlog had het Franse automerk Hotchkiss hulp nodig om een nieuwe auto uit te tekenen en op de markt te brengen. Het eveneens Franse merk Grégoire tekende voor Hotchkiss een revolutionaire auto en gaf hem de naam Hotchkiss-Grégoire. De auto was blijkbaar te revolutionair want de klanten lustten hem niet. In 1954 werd hij weer uit productie genomen.

Hotchkiss-Grégoire
Het Hotchkiss-Grégoire embleem

Het Franse merk Hotchkiss bouwde stevige en uiterst betrouwbare auto’s sinds 1901. Bij het begin van de tweede wereldoorlog werd het merk opgevorderd om militair materieel te produceren. Na de oorlog had het merk het uiterst moeilijk om een concurentiële auto op de markt te brengen. Grégoire kwam helpen met een voorwielaangedreven en aërodynamische auto. Delen van de carrosserie waren zelfs in gegoten aluminium. Dit alles maakte de auto behoorlijk duur, maar Hotchkiss klanten waren traditioneel kapitaalkrachtige mensen, dus dat mocht geen probleem zijn.

Hotchkiss-Grégoire
De Hotchkiss-Grégoire was een revolutionaire auto

Mechanisch had de auto een viercilinder motor. Die dreef via een 4-versnellingsbak de voorwielen aan. Een alles-vooraan-auto dus, wat revulutionair was. Allen Citroën deed dit toen ook. De 4 wielen van de Hotchkiss-Grégoire waren onafhankelijk afgeveerd.

Hotchkiss-Grégoire
De Hotchkiss-Grégoire in de windtunnel

De gestroomlijnde carrosserie was ontworpen in een windtunnel, wat ook innoverend was. Grote ruitoppervlakken werden voorzien aan de auto.

Hotchkiss-Grégoire
Het mooie dashboard van de Hotchkiss - Grégoire

Het interieur was ruim genoeg voor 5 inzittenden. Die konden reizen in alle comfort. De bestuurder had een overzichtelijk dashboard voor zich.

Hotchkiss-Grégoire
De auto was bedoeld voor de bezittende klasse

De Hotchkiss-Grégoire werd voor het eerst aan het publiek voorgesteld op het salon van Parijs van 1947. Dat was echter een prototype zonder motor. De productie van de auto begon in 1951. Het publiek stond echter wantrouwig tegenover de auto. Hij was te revolutionair en te duur.

Hotchkiss-Grégoire Hotchkiss-Grégoire
Het interieur was ruim, de kofferinhoud had echter te lijden door de stroomlijn van de auto

In 1954 moest de productie ervan stopgezet worden. Slechts +/- 275 exemplaren werden ervan gebouwd.

Hotchkiss-Grégoire
De Hotchkiss-Grégoire in het automuseum van Mulhouse, Frankrijk

Daarna beperkte Hotchkiss zich weer tot het produceren van legermateriaal. Ze kregen de kans om de licentie voor Frankrijk van de Amerikaanse Willys Jeep te veroveren. De Willys Hotchkiss Jeep werd in enorm vele exemplaren geproduceerd.

Hotchkiss-Grégoire
Hotchkiss fabriceerde daarna de Willys Jeep voor de Franse markt

(Jan V.E.)

Bronnen:
1) Nick Georgeano: “Autos, Encyclopédie complète, 1885 à nos jours”, Edition de la Courtille
2) Roger Gloor: “Nachkriegswagen, Personenautos 1945 – 1960”, Hallwag Verlag, Bern und Stuttgart.
3) René Bellu: “Les voitures Françaises des année 50”, Editions Delville, Paris
4) Eigen archieven

Websites:
http://hotchkiss-gregoire.com/
http://www.voitures-d-ingenieurs.com/hotchkiss_g.htm
http://www.histomobile.com/1/Hotchkiss/1950/Gr%E9goire_.htm?lan=1