Foto's
Je bent hier: Foto's oldtimer evenementen > Tour Coeur de France 2003

Tour Coeur de France 2003
8 augustus 2003

Delen

COEUR DE FRANCE 2003

Met Les Grand-Mères Automobiles

Verslag door Dunya

Dinsdag 22 juli : Eerste rit Orléans-Chambord-Blois

Vertrek Orléans-Meung s/Loire-Beaugency-Mer-Muides-St Dyé s/Loire-Maslives-Chambord-Huisseau-Vineuil-St.Gervais…

Zoals ieder jaar waren we op tijd aan de kathedraal van Orléans om de 13de rally ‘Coeur de France ‘ te starten op dinsdag 22 juli.
Na een lekkere croissant met koffie vertrokken we in groep naar onze tweede stop in Orléans: Conseil général du Loiret. Pech! Door werken konden we ons roadboek niet meer volgen en zochten we dan maar zelf onze weg door de kleine straatjes van de stad. Van een slechte start gesproken. Met 2 T-shirts rijker en enkele nieuwe balpennen lieten we de grootstad achter ons om de echte competitie te beginnen in Meung sur Loire.
Daar wachtte ons de eerste gelijkmatigheidstest: een gemiddelde van 40km/uur aanhouden tot de vlag ergens langs de weg opgemerkt werd. Na 14 km konden we opgelucht ademhalen of was het gas geven richting Chambord.
De eerste middag hoefden we ons budget niet aan te spreken voor de lunch. We kregen een rijkelijk koud buffet aangeboden in de nabijheid van het prachtige kasteel van Chambord.
Daarna werd ons anderhalf uur rust gegund om de kultuurliefhebbers de tijd te geven dit prachtige domein te bezoeken. De anderen maakten gebruik van de gelegenheid om een korte siesta in te lassen in de schaduw van de eeuwenoude bomen.
Nog een korte rit van 25km en we waren op tijd in Blois: Halle aux Grains om het talrijke opgekomen publiek te amuseren.
Na een korte receptie en het bekendmaken van de eerste winnaars van de dagrit vertrokken we naar het hotel waar we de rest van de week zouden doorbrengen.
Om de dag perfect af te sluiten kregen we een aperitief aangeboden met accordeon muziek.
Sommigen waagden zich aan enkele danspasjes.
Om 11 uur lagen we tevreden tussen de lakens.

Woensdag 23 juli. Tweede rit Blois-Villebarou-Ouques-Frèteval-Morée-Cloyes-La ville aux Clercs-Le Gué du Loir-Les Roches-L’Evèque-Montoire-St. Amand-St.Lubin-Saint Sulpice…

Gelukkig niet te vroeg starten : om 8u45 een départ chrono vanuit het hotel. Na 20 km oppassen, een rustige rit langs landelijke wegen met prachtige dorpjes tussenin zoals Freteval en Moree langs de Loir.
De middagstop in Cloyes sur Loir waar we verwacht werden op het stadhuis voor een receptie.
Daar het park bij het stadhuis zo idyllisch was met vijver en eenden en pittoresk houten bruggetje organiseerden we zelf een pique-nique.
Na een stop in La ville aux Clercs waar we koffie met versnaperingen aangeboden kregen, reden we verder naar Blois waar we onze tweede dag vlekkeloos afsloten.

Donderdag 24 juli : Derde rit Blois-Moulineuf-Seillac-Monteaux-Vernou sur Brenne-Vouvray-Saint Cyr s/Loire-Montlouis-St.Martin le Beau-Chateau de Nitray-Bléré-St Georges sur Cher-Chissay-Montrichard-Chaumont…

Een beetje regen maakte het ons moelijk om uit Blois weg te raken, de vrachtwagenchauffeurs verloren hun geduld, maar om 10u scheen de zon alweer!
Twee maal “pitstop” deze voormiddag. Nee, niet om aan de wagen te sleutelen maar wel om de innerlijke mens te versterken.
Het prachtige domein van Seillac, een kasteel tot hotel-restaurant en recreatiegebied omgevormd bood ons een uitstekende ontvangst met streekspecialiteiten en rode wijn aan.
Een beetje te vroeg eigenlijk en we hielden het dan maar bij een koffie om met een klare geest de chrono rit tot een goed eind te brengen.
In Vouvray kregen we gewoontegetrouw hun streekwijn te proeven in het stadhuis en reden we voorzichtig door Tours naar St.Cyr sur Loire waar we weer uitgenodigd werden in het mooie kasteel/stadhuis.
We zetten de middagpauze nogal laat in en sukkelden langs alle uitwegen door Tours om de juist weg weer op te pikken en nog ergens wat proviand voor de pique-nique mand te bemachtigen. Eigenlijk hadden we niet zoveel honger meer na al dat lekkers en toch…!
Gelukkig zijn er gsm’s om elkaar de juiste halte aan te geven zodat we toch allen weer samen konden lunchen in de nabijheid van de volgende degustatie die namiddag: Montlouis ‘Cave des producteurs’.
Chateau de Nitray even vlug bezoeken, Montrichard korte halte stadhuis en vliegensvlug naar Blois ‘Place du Chäteau. De gemotorizeerde politie die ons begeleidde heeft waarschijnlijk onze adem niet geroken maar hier werd er veiligheidshalve alleen maar chateau Perrier geserveerd.
Het publiek was zeer talrijk en we kregen ook de gelegenheid het kasteel kort te bezichtigen.

Vrijdag 25 juli: Vierde rit Blois-Chitenay-Thenay-Theésée la Romaine-Orbigny-Montrésor-Loche s/Indrois-Chatillon sur Indre-Palluau-Ecueille-Luçay le Male-Villentrois-Meusnes-Chemery-Cour Cheverny-St. Gervais...

Weer een stralende dag.
We trotseerden het drukke verkeer, weg uit Blois om ons naar het ‘Circuit Val de Loire’ te Thenay te begeven.
Daar mochten we ons weeral te goed doen aan wijn en paté daar de eigenaar zijn papa lang geleden ook een actief lid van Les Grand-Mères was.
Na een paar ronden op het circuit gereden te hebben konden we het weer wat langzamer aandoen tijdens de chrono.
Grote hilariteit toen bijna iedereen verloren reed in de binneweggetjes zonder wegwijzers of identificatienummers. De eindresultaten werden grondig dooreengeschud. Goed zo: wat leven in de brouwerij.
In Chatillon sur Indre was de markt nog niet opgekraamd toen we daar aankwamen voor onze midagstop en we maakten gretig gebruik om onze voorraad wat aan te dikken.
Na een receptie van het ‘Bureau du Tourisme’ en nog eens in de ‘Salle des fêtes” begaven we ons naar een door de lokalen aangewezen mooie pique-nique site.
Oei, was die moeilijk te vinden. Na door de vier windstreken van de stad te hebben gereden, kwamen we weer allen terecht om 13u30 en maakten we er een late lunch van!
Een heel mooie namiddagrit langs landelijke wegen in de Sologne streek bracht ons langs het kasteel van Cheverny .
In Blois moest er nog wat gewerkt worden op het terrein van de Expo: een Gymcana die veel stof deed opwaaien, letterlijk en figuurlijk.
Niet zo makkelijk om een oude tuf tuf door een stel kegels te loodsen zonder ze aan te raken. En dan nog proberen de snelste te zijn!

Zaterdag 26 juli. Vijfde rit Blois-Mont Prés Chambord-Bracieux-Fontaines-Courmemin-Vernou en Sologne-Millançai-Chatres s/Cher-Vierzon-Theillay-Romorantin-Fontaines-Chateau de Villesavin-Huisseau s/Cosson-St.Claude de Diray...

Water gieten! Geen goed vooruitzicht.
De chrono was een tiental km verder bij de Renault garage in Bracieux.
Tussen de regenbuien en opklaringen reden we zonder veel kleerscheuren tot Chatres sur Cher, waar we de middag doorbrachten. Daar het gras nogal nat was besloten we een klein restaurantje binnen te stappen. Menu aan €10 en nog veel en lekker eten ook.
Tijdens de doortocht van Vierzon nog een lekke band, gelukkig bleef het droog en dan vlug tuffen om de anderen weer in te halen. De koffiestop in Theillay hebben we gemist maar we konden ze nog net op tijd te pakken krijgen nabij het kasteel van Villesavin.
Nu voor de laatste keer naar Blois : Hotel de Ville.
De burgemeester wachtte ons op in zijn mooiste ontvangstzaal waar de flessen al gereed stonden.
Eerst werden de winnaars bekendgemaakt: F. Leroy met Dodge 1929 ging met de eerste prijs lopen. Met zijn echtgenote was het de tweede maal dat ze aan de Coeur deelnamen.
De Zwitser Ringli, die vorig jaar de Tour won (nee, niet met de fiets) werd tweede.
In het geheel werden er 8 bekers verloot en uw nederige werd zesde in het algemeen klassement als eerste Belg.
Iedereen ging naar huis met een aandenken, poster en streekspecialiteiten.
Het doet er echt niet toe wie er nu wint maar wel de goeie sfeer en de mooie streek van de Loire met de talrijke kastelen die we op onze doortocht voorbijgereden zijn.
Een perfect roadboek en de talrijke kleine attenties van de organisatie, de inwoners en overheid die ons hartelijk ontvangen.
Slechts 25 wagens om alles overzichtelijk te houden en met iedereen vriendschapsbanden te kunnen smeden.
Dunya
Roger Maddelin


Foto 1 : start kathedraal Orléans
Foto2 : Conseil Général Orléans met renault Menard en mercedes Maddelin
Foto 3 : Chambord met Le Zèbre van Mr&Mevr. Venot
Foto 4 : Chambord, allen op een rij
Foto 5 :Chambord met Dodge Leroy op het voorplan
Foto 6 Chateau de Nitray met de groene Ford van Angier en blauwe Hotchkiss van Kneubuhler.
Foto 7 : Chateau de Nitray met Buick 1939 op het voorplan
Foto 8 : Chateau de Nitray
Foto 9 : Chatillon , alleen en verlaten !
Foto 10: Chateau de Villesavin met MG Monchau en Ford Senet
Foto 11 : Stadhuis Blois Renault Prébost en Dodge Leroy
Foto 12 : Stadhuis Blois Delage Ringli
Fot 13: Sfeerbeeld Pique Nique met Lili in klederdracht


01 DELAGE 1910 Ringli - Zwitserland
02 RENAULT 1913 Prébost – France
03 FORD 1913 Senet – France
04 FORD 1913 Rollet – France
05 LE ZEBRE 1919 Venot – France
06 CHEVROLET 1921 Sacre – België
07 ROLLS 1924 V.Kesteren – België
08 SUNBEAM 1925 Lumsden - Engeland
09 CITROEN 1925 Brault – France
10 CHRYSLER 1925 Riemaecker – België
11 RENAULT 1925 Perdriat – France
12 DODGE 1929 Leroy – France
14 HOTCHKISS 1929 Despelchain – France
15 M.G. 1930 Monchau – France
16 FORD 1930 Angier – France
17 CITROEN 1930 Pelissier – France
18 BUGATTI 1932 Menier – France
19 DONNET 1932 Lebert - France
20 RENAULT 1933 Simonutti - France
21 RENAULT 1935 Menard – France
22 HOTCHKISS 1936 Kneubuhler – Zwitserland
23 HOTCHKISS 1936 Eckle – France
24 CHEVROLET 1936 Perrin – France
25 MERCEDES 1939 Maddelin – België
26 RENAULT Caravelle Pouzioux – France
(Officiel)
27 CHEVROLET Badan – France
(Officiel)

Club: Les Grand-Mères Automobiles
GMA
10, rue du Prieuré
La Chaise
41400 St-Georges sur Cher
Tél: 0033 2 54 32 31 89

terug naar overzicht
Belgisch Brits Centrum - Britse oldtimers: verkoop, wisselstukken, onderhoud en restauraties
Catawiki online oldtimer veiling
Freighthammer - importeren en exporteren van oldtimers
Legendary Classics - verkoop van oldtimers
Mistral Classics - premium classic cars - restauratie & onderhoud
Oldtimerfarm - verkoop in opdracht van oldtimers - Aalter
Goedkope oldtimerverzekering bij ERARD verzekeringen
Claeys - oldtimer onderdelen
Marlog Car Handling - verschepen en importeren van oldtimers
Aarschots Carrosserie Center - oldtimer restauratie
Classictours - reizen op maat van oldtimerfanaten
Cleansurface group by Sodablast - stralen en coaten
Anglo Parts - onderdelen voor Engelse oldtimers
Wens jij ook publiciteit via Oldtimerweb? Neem dan vrijblijvend contact op voor meer info.
Claeys - oldtimer onderdelen
Marlog Car Handling - verschepen en importeren van oldtimers
Aarschots Carrosserie Center - oldtimer restauratie
Classictours - reizen op maat van oldtimerfanaten
Cleansurface group by Sodablast - stralen en coaten
Anglo Parts - onderdelen voor Engelse oldtimers