Foto's oldtimer evenementen

2de LCF-Rothschild Belgium Classic - 9 september 2007

BRUGGE ZAG WEER TRANEN VAN VREUGDE

Als regelmatigheidsrally is de LCF-Rothschild Belgium Classic wel een buitenbeentje. Net als alle andere regelmatigheidsrally's van het allerhoogste niveau, is zijn voornaamste doel de liefhebbers een deelnemersveld aan te bieden van zeer uitzonderlijke oldtimer auto's. Maar de inrichters beperken zich niet tot die ene roeping. Elk jaar trachten ze twee bijzondere steden te verbinden. En telkens speelt het kunsthistorisch patrimonium daarbij een vooraanstaande rol.

Vorig jaar startte de LCF-Rothschild Belgium Classic in Brussel, de hoofdstad van Europa, aan het Koloniënpaleis in Tervuren, en verbond twee gewezen Culturele Hoofdsteden van Europa, met name Rijsel en Brugge. Dit jaar brachten de deelnemers aan de rally een huldebetoon aan twee steden die een belangrijke rol hebben gespeeld in de industriële evolutie van de auto in België, met name Luik en Antwerpen.

Op zaterdagochtend stond het startpodium opgesteld op de binnenplaats van het Prinsbisschoppelijk Paleis aan de Place Lambert. Maar voor het zover was, zou eerst op vrijdagnamiddag nog de technische keuring plaatshebben op het domein van Château des Thermes te Chaudfontaine, evenals een 'Concours d'Elégance', zeg maar een schoonheidswedstrijd voor auto's. Naast de wagens die aan de 2de LCF-Rothschild Belgium Classic zouden deelnemen, waren er een 15-tal zeer uitzonderlijke auto's komen opdagen om mee te dingen naar de titel.

De winnaar in de categorie van wagens die niet aan de rally deelnamen, werd gewonnen door de onverbiddelijk sensuele Ballot van de zeer onderhoudende André Plasch.

In de categorie van wagens die wel aan de race deelnamen, koos de jury voor de gestroomlijnde Bugatti 57 C met koetswerk van Avaris, Letourneur & Marchand van 1939, bestuurd door Albert Lemaire. Op de 2de plaats kwam de in 1966 zeer vooruitstrevende Aston Martin DB 6 Volante van de Fransman Jean-Marc Grison, een bekende naam in historische rally's, en zijn co Michel Vandamme.

ZATERDAGVOORMIDDAG

De volgende ochtend verzamelden liefst 86 exclusieve historische wagens op het binnenplein van het Prinsbisschoppelijk Paleis in het centrum van Luik. 86 juweeltjes van industriële evolutie zouden een tocht van 2 dagen ondernemen, bijna uitsluitend op Belgisch grondgebied. Het roadbook zou hen vanuit Luik via Engis, Villers, Roloux, Momallen en Oray via Heers naar Lanaken leiden, waar in het in het groen verborgen restaurant La Butte aux Bois het middagmaal zou genuttigd worden.

Niet voor iedereen verliepen de eerste kilometers gesmeerd. De Bugatti van Lemaire/Thonon kende startproblemen en de Porsche 911 van Benedict Bleyaert werd kort na de start geconfronteerd met een afgebroken gaspedaal. Michel Leempoel, die een Porsche 911 zou besturen, veranderde van gedacht en kwam aandraven met een 356. De Fransman Christophe Limouzin had geluk. Op een bepaald ogenblik begon de voortrein van zijn weinig geziene Adler Typ 10 Karmann Cabriolet van 1938 eigenaardige zijsprongetjes te vertonen. Christophe sprong uit zijn wagen en ontdekte dat… 3 van de 4 bouten van zijn linker voorwiel losgedraaid waren en… hij op het punt stond zijn voorwiel te verliezen.

Ronald Crijns en Reinhilde Dehandschutter uit Mortsel voelden dat de achterbrug van hun wagen kuren begon te vertonen en ze besloten vanuit Lanaken rechtstreeks naar Antwerpen te rijden om niet onderweg met een onherstelbare schade opgezadeld te worden en voor de rest van de rally te moeten afhaken. De Austin-Healey van Hubert-Koch verbruikte te veel energie van de accu en de Austin-Healey rijders vreesden dat hun elektrische installatie het zou begeven. De Triumph TR van Gigot-Defays zag er uit alsof hij probleemloos 100 jaar zou worden, maar bij het schakelen had de piloot ineens de knop van de versnellingspook in zijn handen. Dat doet bij een mens toch vragen rijzen…

De knappe E-Type van De Poorter-Verrecke uit 1964 vertoonde kuren met de koppeling terwijl de sportieve AC Ace Bristol van de Britten Colin en Linda Pearcy zijn uitlaat zo laag had dat hij geregeld de grond raakte en de bestuurder ervoor vreesde dat hij niet eens Lanaken zou halen. Hoewel… 's avonds in Antwerpen was hij er. De andere Britten, Richard en Ann Clarcke, kenden problemen met de elektriciteit van hun 911 uit 1966 en Bray-Sparenberg met hun Jaguar E-Type van 1966 moesten onderweg stoppen om… hun carburator te reinigen. Galand-Van Laethem begonnen met hun Triumph TR5 van '68 moeite te ondervinden met de versnellingsbak.

Vier teams beloerden elkaar voor de overwinning. Semet-Semet (MGA 1960) met amper 6 strafpunten, De Jonge-Roesems (Jaguar XK 150 S OTS van 1960) met 1 puntje meer, De Belgisch-Britse combinatie Van Esbeeck-Johnson (Austin Healey 3000 MkI van 1961) met 8,03 punten en tenslotte het Luxemburgse paar Schmitt-Chiapolino (Triumph TR van 1959) die 9,83 punten opliepen. Maar de Britten Roberts-Roberts (Mercedes 230 SL 1965) en de Mey-de Mey (Bentley 4 ½ Tourer 1927) waren niet ver. Deze laatsten plaatsten zich dus voorlopig als eerste vooroorlogse wagen en daarmee waren de drie klassen van de rally vertegenwoordigd. Michel Hermans (Austin Healey 3000 MkI 1962) bekleedde toen nog de 7de plaats. Martine Hermans–Pascale Van Lierde (in een zeer leuke TR250) waren op de 34ste plaats het eerste volledig vrouwelijk team.

Er waren toen, na Philippe Rosy met zijn 1927 Bentley 3.8 Tourer, nog twee officiële opgaven: Coeme-de Rochelée (Austin Healey) en de journalist Xavier Daffe (breuk van de gaskabel van de 1966 Porsche 911). Na de middag zou die andere autojournalist, Benoît Galand, met navigator Hilde van Laethem (Triumph), eveneens niet meer vertrekken wegens definitieve breuk van de versnellingsbak. De laatste kilometers beschikten ze alleen nog maar over de 2de versnelling… Daffe-Willems zouden niettemin 's avonds Antwerpen bereiken, zij het met een andere wagen.

RT3 en RT4 waren door de organisator Jean-François Devillers geannuleerd. Een lokale wielerwedstrijd zou een normaal verloop van deze regularity tests onmogelijk gemaakt hebben en de deelnemers waren van Roloux rechtstreeks naar Lanaken gereden. Maar geen nood, in de namiddag kregen ze nog 4 RT's voorgeschoteld.

ZATERDAGNAMIDDAG

Het is verbazend hoe goed de alleroudste wagens de kilometers verorberen, zij het dat ze af en toe wat aandacht vragen en voor de start natuurlijk banden, vloeistofniveaus en remmen moeten nagezien worden. Eyben-Deraymaeker, met wagen nr 1, hadden door het trillen geen tripmaster en kilometerteller meer en hadden moeten stoppen om… de oliedop vast te draaien (het koperen oliereservoir staat rechts vòòr de treeplank).

Echt veel breuk viel er in de namiddag niet te noteren. Het grootste slachtoffer waren Hermans-Hault die met een vervaarlijk klikgeluid in de bovenpartij van de motor aan de kant moesten. De Austin Healey rijders, die nog zicht hadden op een podiumplaats, zagen op die manier alle hoop vervliegen.

De mooie Talbot Lago T14LS Coupé Special (1956) verloor tijd met een geblokkerde gaskabel en Hendricks-Larou (de sportieve Delahaye 135 MS 1936) stonden liefst 12 minuten in de berm bij het verwisselen van een leeggelopen band. Moerenhout-Dardenne (Ferrari 250 GT Pininfarina) hadden de hele tijd te kampen met een soms weigerende koppeling, net als De Poorter-Segaert (Jaguar E-Type 1964).

Van-Dijk-Van Dijk (een razend mooie Mercedes Benz 540 K Sport A 1937) vonden het parcours zeer zwaar voor hun auto en komen volgend jaar terug met een lichtere. De Fransen Berling-Toulemonde (Triumph TR4 1964) liepen eveneens vertraging op door een steeds moeilijker te schakelen versnellingsbak.

Via As en Opoeteren ging het dan naar Ellikon, Peer, Mol en Achterlee om met een laatste verbindingsrit Antwerpen centrum binnengeloodst te worden. Voor sommige wagens viel dat laatste traject niet bepaald mee. De motoren van de oude stempel zijn tegen ons filerijden niet bestand.

ZONDAG

Het reglement laat toe dat deelnemers, die op zaterdag hun wagen aan de kant moesten zetten, zich op zondag met een andere wagen mogen melden aan de start. Al moeten ze dan wel een aanzienlij aantal strafpunten slikken. Galand-Van Laethem ruilden hun Triumph TR5 voor een Ford Mustang en Philippe Rosy liet ons genieten van de aanblik van een statige 1924 Rolls-Royce Silver Ghost die nog had toebehoord aan een Franse speedbootkampioen.

Het begon al met wagen nr 1. De ranke Sunbeam Tourer verloor eerst een wielkas. Na de middag kwam de vloer los. De zware Adler wou niet starten en de bemanning moest de wagen in gang duwen. Gloria Corrobio di Corrobio, normaal altijd vooraan te vinden, ging door één enkele fout in de RT de mist in. Janssens-Clement, met de schattige 1929 Bugatti 40, moesten vorig jaar halverwege afhaken, maar bereikten dit jaar Brugge.

De knappe 1959 AC Bristol van Mestdagh-Mestdagh werden door een tractor van de weg geduwd maar de Gentlemen Drivers lieten zich van hun beste zijde zien en ze haalden de Britse sportwagen er met vereende krachten weer uit. Grison-Vandamme, met de mooie Volante, moesten tot 3 keer toe stoppen wegens een defect aan de benzinetoevoer. En die andere sportieve Brit, de 1954 MG TF van Steenhout-Vink, deed het team liefst 1 uur verliezen door een gescheurde oliefilter.

De Burg in Brugge baadde in de zon en de fotografen verdrongen zich rond de finishboog toen de eerste wagen het plein opreed. De rijen toeschouwers werden dikker en een aanzwellend applaus steeg op. Van Eesbeeck-Johnson zagen hun voorsprong op Roberts-Roberts beetje bij beetje slinken, maar bij de aankomst verzamelden ze toch nog iets meer dan 6 strafpunten minder dan hun rivalen. De Jonge-Roesems liepen liefst 10 punten op in RT 9 maar leggen toch nog beslag op de 3de plaats. Vermelden we zeker nog de goede wedstrijd en de 4de plaats van Jeffrey Van Hooydonck en Philippe Quatennens, eerste dame Cherian Roberts op de 2de plaats nota bene en het eerste vrouwenteam Martine Hermans-Pascale Van Lierde op de 41ste plaats. Het 1ste Post-war team is Eyben-Deraymaeker in de 1925 Sunbeam Tourer, met name de oudste wagen van het gehele lot! 72 wagens bereikten de eindmeet.

Inrichter Trajectoire Organisation tekende weer eens voor een vlekkeloos evenement.

UITSLAGEN

1. Van Eesbeeck-Johnson (B/UK) 1961 Austin Healey 3000 Mk II, 1e Classic (41,12 ptn);
2. Roberts-Roberts (UK/UK) 1965 Mercedes 230 SL, 2e Classic (47,42 ptn);
3. De Jonge-Roesems (B/B) 1960 Jaguar XK 150 S OTS, 1e Post-War (48,00 ptn);
4. Van Hooydonck-Quatennens (B/B) 1966 Porsche 356 SC, 3e Classic (55,40 ptn);
5. Semet-Semet (B/B) 1960 MGA, 2e Post-War (56 ptn) ;
6. Reiter-Schobbens (B/B) 1964 Volvo PV544 Sport, Classic (84,00 ptn);
7. Mestdagh-Mestdagh (B/B) 1959 AC Bristol, 3e Post-War (103,37);
8. Clarke Richard en Ann (UK/UK) 1966 Porsche 911, Classic (124,20);
9. Schmitt-Chiapolino (Lux/Lux) 1959 Triumph TR5, Post-War (131,07);
10. Braillard Willy en Alexia (B/B) (1965 Porsche 911), Classic (137.50) enz.

http://www.lcf-rothschildbelgiumclassic.be

Foto's door Leo van der Linden